NoHsIs
Σκέψεις με την χρήση της απλής λογικής ....
Δευτέρα 30 Ιανουαρίου 2012
Open and Shut?: Elsevier needs to get out more
Πέμπτη 20 Οκτωβρίου 2011
Κατατακτήριες και Εύδοξος
Ο “σοφός” νομοθέτης όρισε ως ημερομηνία υποβολής αιτήσεων για κατατακτήριες εξετάσεις τον Νοέμβριο και ως μήνα εξετάσεων τον Δεκέμβριο. Τα αποτελέσματα βγαίνουν τον Ιανουάριο. Δια μαγείας λοιπόν αυτοί οι φοιτητές μπορούν να δώσουν μαθήματα του εξαμήνου που μόλις τελείωσε, να πρέπει να πάρουν βιβλία για αυτά τα μαθήματα και το πιο σπουδαίο να υπάρχει η πιθανότητα να επιτύχουν στις εξετάσεις χωρίς καν να τα έχουν παρακολουθήσει. να μην έχουν δει το πρόσωπο του καθηγητή τους ….
Οπότε το μόνο πρόβλημα, η μόνη παραφωνία σε όλη αυτή τη “λογική” αλληλουχία πραγμάτων είναι ότι ο Εύδοξος φιλοδοξεί να κλείσει το Δεκέμβριο ….
Τα συμπεράσματα δικά σας…
Παρασκευή 25 Μαρτίου 2011
Συγγράμματα και άλλα
Για πρώτη φορά, το Υπουργείο Παιδείας προσπαθεί, και καταφέρνει, αφενός να διαπιστώσει και αφετέρου να διορθώσει πολλά από τα μειονεκτήματα του συστήματος, το οποίο στην προηγούμενη μορφή του οδηγείτο σε πλήρη κατάρρευση. Ακόμα και μετά από αυτήν την πολύχρονη περιπλάνηση για την υιοθέτηση του καλύτερου συστήματος, με αλλαγές, τροποποιήσεις και μικροδιορθώσεις, η ουσία επικεντρώνεται και πάλι στον διδάσκοντα και τον διδασκόμενο. Ούτε το μοναδικό σύγγραμμα, ούτε οι πολλαπλές επιλογές φαίνεται ότι λειτούργησαν όπως θα έπρεπε. Αυτοί που κλήθηκαν να το υπηρετήσουν δεν το υποστήριξαν και εδώ οι ευθύνες βαραίνουν κυρίως τους διδάσκοντες. Και η πολιτεία έχει εξίσου μεγάλες ευθύνες γιατί δόμησε το εκπαιδευτικό σύστημα γύρω από τη «ψυχολογική ασφάλεια» που προσφέρει η μελέτη του ενός βιβλίου. Χαρακτηριστική είναι η απάντηση των φοιτητών σε έρευνες, που έγιναν στο πλαίσιο του Ευδόξου, για το λόγο για τον οποίο καθυστερούν να δηλώσουν τις προτιμήσεις τους: «ακόμα δεν μας έχει πει ο καθηγητής τι θέλει να επιλέξουμε για το μάθημα του». Καθοριστικός παράγοντας είναι και η έλλειψη κουλτούρας σε σχέση με τη χρήση των βιβλιοθηκών, από τη μία, αλλά και η αδυναμία των τελευταίων να προσφέρουν ικανοποιητικές υπηρεσίες σε μια ενδεχόμενη μαζική στροφή, προς αυτές, των φοιτητών και των σπουδαστών. Επιβαρυντικός παράγοντας είναι και ο διαπιστωμένος πληροφοριακός αναλφαβητισμός τόσο μερίδας διδασκόντων όσο και της πλειοψηφίας των φοιτητών, με την έννοια της αδυναμίας αναζήτησης της πληροφορίας στις κατάλληλες πηγές, της μετέπειτα αξιολόγησης της ποιότητας της και της χρήση της με τρόπο ορθό και ηθικό αποφεύγοντας το όλο και διογκούμενο φαινόμενο της λογοκλοπής. Μέσα από το πρίσμα όλων αυτών των διαπιστώσεων διλήμματα όπως η κατάργηση της δωρεάς διανομής συγγραμμάτων, ή το σύστημα των πολλαπλών επιλογών (όπως μεγαλοεκδότης με πολλά εκατομμύρια έσοδα από τα ακαδημαϊκά βιβλία υποστήριζε ότι σκοπεύει να κάνει το Υπουργείο Παιδείας), ή η επικράτηση του ηλεκτρονικού βιβλίου κ.λπ. δεν πρέπει να μας απασχολούν. Η καθολική εφαρμογή ενός και μόνο μοντέλου προσκρούει στη δημοκρατικότητα της εκπαίδευσης που πρέπει πάντα να λαμβάνει υπ’ όψιν της τις ιδιαιτερότητες των ακαδημαϊκών πολιτών. Η επιτυχία έγκειται στην ικανότητα προσαρμογής τόσο στο εξωτερικό περιβάλλον (βλ. δύσκολες οικονομικές συνθήκες) όσο και στην ιδιαιτερότητα του διδάσκοντα και του διδασκόμενου. Εδώ δεν μπορεί κανείς να αγνοήσει τη ψυχολογική εξάρτηση στο βιβλίο αναφοράς που έχει δημιουργήσει το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Τα αίτια αφορούν βασικές δομικές αδυναμίες (π.χ. μη ύπαρξη οργανωμένων βιβλιοθηκών) και διαχέονται σε όλα τα επίπεδα από (πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, εισαγωγικές εξετάσεις αλλά και μετέπειτα ακαδημαϊκή πορεία του). Επομένως η ύπαρξη των πολλαπλών μοντέλων, ανάλογα με τις εκάστοτε ιδιαιτερότητες, αλλά και η ουσιαστική συμμετοχή του διδάσκοντα και υποστήριξή του από ένα οργανωμένο σύστημα βιβλιοθηκών και επιστημόνων της πληροφόρησης, αποτελούν τη μοναδική οδό για τη βελτίωση αυτής της πτυχής της εκπαίδευσης.
Κυριακή 27 Φεβρουαρίου 2011
Το ηλεκτρονικό βιβλίο
Προσωπικά διαθέτω και ένα kindle πρώτης γενιάς και ένα android galaxy tab, με πολύ θετικές εντυπώσεις και από τα δυο. Επίσης διαβάζω πολλά “παραδοσιακά” βιβλία και με τον όρο παραδοσιακά εννοώ έντυπα !
Παρόλα αυτά μια σειρά από γεγονότα δείχνουν οι εξελίξεις δεν θα είναι χωρίς “απώλειες”.
Από την μια όλα δείχνουν ότι η επικράτηση του ηλεκτρονικού βιβλίου είναι θέμα χρόνου τόσο σε τεχνολογικό όσο και οικονομικό επίπεδο (βλέπε πρόβλεψη για δωρεάν kindle). Τα απλά ebooks με κείμενο σε λίγο καιρό θα αντικατασταθούν με ebooks τα οποία θα είναι πολυμεσικά (ήχος, βίντεο, διάδραση κ.λπ.) και πολυτρoπικά (πρόσβαση από παντού με αυτορύθμιση του περιεχομένου ανάλογα με την συσκευή προβολής). Από την άλλη όμως το εκδοτικό μοντέλο φαίνεται να προσπερνά θεσμούς όπως οι βιβλιοθήκες και να θέτει εξαρχής τους περιορισμούς (βλέπε εδώ και εδώ, όπου μια πρώτη αντίδραση στην διάθεση ebooks από βιβλιοθήκες είναι ο μηχανισμός αυτοκαταστροφής τους!) που στην έντυπη μορφή τέθηκαν μετά την έξαρση των ελέγχων για τα πνευματικά δικαιώματα, ακόμα και σε θεσμούς όπως η εκπαίδευση. Όλα αυτά συγκλίνουν ότι οι εταιρείες και οι εκδοτικοί οίκοι διαβλέπουν ότι τα έσοδα τους θα διασφαλιστούν ακόμα περισσότερο αν η πρόσβαση στον τελικό χρήστη-αναγνώστη παραμείνει ενεργή και αποκλειστική.
Βέβαια όλα αυτά αφορούν τον υπόλοιπο πολιτισμένο κόσμο γιατί στην Ελλάδα ακόμα οι βιβλιοθήκες δεν χαίρουν την εκτίμηση οπότε και το μοντέλο δεν αλλάζει ιδιαίτερα, αφού ο τελικός χρήστης θα παραμείνει ο κύριος καταναλωτής.
Επομένως πρέπει με προσοχή να γίνει η όποια μετάβαση στο νέο μοντέλο και ιδιαίτερα σε ότι αφορά την διακίνηση των ηλεκτρονικών βιβλίων. Από άποψη πάντα τεχνολογική, ηθική και προσωπικής πεποίθησης η μόνη λύση είναι η ελεύθερη και ανοικτή πρόσβαση. Δυστυχώς αυτή όμως προσκρούει στην οικονομική πτυχή και για αυτό ακόμα δεν τρέχει όπως θα θέλαμε.
Εν αναμονή των εξελίξεων ......
Παρασκευή 25 Φεβρουαρίου 2011
Πρώτη καταχώρηση
Πρώτη Καταχώρηση
Μετά από τουλάχιστον 4 χρόνια δημιουργίας αυτού το blog επανέρχομαι για την πραγματική του έναρξη. Δυστυχώς τελικά πρέπει να ωριμάζεις πριν κάνεις το βήμα να δημιουργήσεις. Το άνοιγμα ενός λογαριασμού δεν λέει τελικά κάτι. Εκείνο που μετράει είναι η επιθυμία. Και τώρα νιώθω να έχω αρκετή από αυτή.... Συνεχίζω τη δουλειά μου
