Οι εξελίξεις στο χώρο του ηλεκτρονικού βιβλίου είναι ραγδαίες ενώ η χρονική περίοδος είναι πια η ημέρα, ίσως και οι ώρες. Οι ηλεκτρονικοί αναγνώστες και οι τίτλοι που είναι διαθέσιμοι πολλαπλασιάζονται μέρα με τη μέρα. Η τεχνολογία επίσης καθώς και τα πρότυπα (ήδη κυκλοφόρησε η πρώτη έκδοση του
epub 3.0 Όλα αυτά προμηνύουν πολύ θετικές εξελίξεις και ένα νέο μοντέλο στην διακίνηση της πληροφορίας.
Προσωπικά διαθέτω και ένα kindle πρώτης γενιάς και ένα android galaxy tab, με πολύ θετικές εντυπώσεις και από τα δυο. Επίσης διαβάζω πολλά “παραδοσιακά” βιβλία και με τον όρο παραδοσιακά εννοώ έντυπα !
Παρόλα αυτά μια σειρά από γεγονότα δείχνουν οι εξελίξεις δεν θα είναι χωρίς “απώλειες”.
Από την μια όλα δείχνουν ότι η επικράτηση του ηλεκτρονικού βιβλίου είναι θέμα χρόνου τόσο σε τεχνολογικό όσο και οικονομικό επίπεδο (βλέπε
πρόβλεψη για δωρεάν kindle). Τα απλά ebooks με κείμενο σε λίγο καιρό θα αντικατασταθούν με ebooks τα οποία θα είναι πολυμεσικά (ήχος, βίντεο, διάδραση κ.λπ.) και πολυτρoπικά (πρόσβαση από παντού με αυτορύθμιση του περιεχομένου ανάλογα με την συσκευή προβολής). Από την άλλη όμως το εκδοτικό μοντέλο φαίνεται να προσπερνά θεσμούς όπως οι βιβλιοθήκες και να θέτει εξαρχής τους περιορισμούς (βλέπε
εδώ και
εδώ, όπου μια πρώτη αντίδραση στην διάθεση ebooks από βιβλιοθήκες είναι ο μηχανισμός αυτοκαταστροφής τους!) που στην έντυπη μορφή τέθηκαν μετά την έξαρση των ελέγχων για τα πνευματικά δικαιώματα, ακόμα και σε θεσμούς όπως η εκπαίδευση. Όλα αυτά συγκλίνουν ότι οι εταιρείες και οι εκδοτικοί οίκοι διαβλέπουν ότι τα έσοδα τους θα διασφαλιστούν ακόμα περισσότερο αν η πρόσβαση στον τελικό χρήστη-αναγνώστη παραμείνει ενεργή και αποκλειστική.
Βέβαια όλα αυτά αφορούν τον υπόλοιπο πολιτισμένο κόσμο γιατί στην Ελλάδα ακόμα οι βιβλιοθήκες δεν χαίρουν την εκτίμηση οπότε και το μοντέλο δεν αλλάζει ιδιαίτερα, αφού ο τελικός χρήστης θα παραμείνει ο κύριος καταναλωτής.
Επομένως πρέπει με προσοχή να γίνει η όποια μετάβαση στο νέο μοντέλο και ιδιαίτερα σε ότι αφορά την διακίνηση των ηλεκτρονικών βιβλίων. Από άποψη πάντα τεχνολογική, ηθική και προσωπικής πεποίθησης η μόνη λύση είναι η ελεύθερη και ανοικτή πρόσβαση. Δυστυχώς αυτή όμως προσκρούει στην οικονομική πτυχή και για αυτό ακόμα δεν τρέχει όπως θα θέλαμε.
Εν αναμονή των εξελίξεων ......